Benzine

Oud en vertrouwd weer een ‘carb heat’ en ‘mixture’ bedieningspook in de cockpit. Ik ging weer even vliegen in de PH-JBG (zonder passagiers) om het vliegen van een benzine vliegtuig niet te verleren. De laatste tijd heb ik alleen diesel kisten gevlogen. Bij een Cessna die benzine drinkt moet je bij laag vermogen van de motor de carburateur voorverwarmen, anders heb je kans dat het daar bevriest, ook als het buiten niet vriest. Als je de ‘carb heat’ aan zet gaat er verwarmde lucht naar de carburateur. Een diesel heeft dit niet omdat die geen carburateur heeft. Ander verschil: een benzine heeft een ‘mixture’ bedieningspook waarmee je de verhouding brandstof/lucht bepaalt, een diesel heeft dit niet. Maar goed, dit was niet de enige reden om te vliegen. Missie twee van vandaag: beter worden met ‘zweven’. Als je geen power geeft (gesimuleerde motorstoring), welk veld kies je dan? Kan je dat veld halen? Hoe zweef je daarnaartoe? Je wilt niet te hoog uitkomen en ook zeker niet te laag. Gezien de passerende buien was het zweven een wat turbulente bezigheid. Maar goed, mocht ik ooit echt een motorstoring hebben dan kan ik natuurlijk ook niet zeggen ‘nu even niet, want het is turbulent’. Vanwege de turbulentie wel wat extra marge genomen wat betreft de afstand tot de grond en minder steile bochten gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *