Briefings maken

Vanavond ben ik een ‘long briefing’ (presentatie) aan het voorbereiden. Donderdag en vrijdag mag ik weer ‘long briefings’ geven. Twee medestudenten geven ook long briefings. We geven elkaar steeds feedback en we krijgen ook feedback van een vlieginstructeur-instructeur. We kijken of alles theoretisch klopt, of de uitleg duidelijk is, hoe er les gegeven wordt en ook of we de beleving van de student goed meenemen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat in een steile bocht je ‘lift’ groter is dan je gewicht (dat is een stukje theorie en kun je natuurkundig aantonen), maar je zegt dan ook “je voelt dat je een beetje in je stoel gedrukt wordt en je moet meer trekken aan je stuur om je hoogte te houden” (dat is de beleving). De ervaring met het uitleggen van theorie bij het geven van bijvoorbeeld biomechanica werkgroepen aan de VU komt goed van pas bij de theorie delen van de uitleg. De ‘beleving’ in een les stoppen is voor mij nieuw, maar wel erg leuk om te doen. Als het lukt om de beleving er goed in te krijgen dan worden de lessen levendiger en creĆ«er je een sfeer van ‘Let’s do this!’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *