Do you read?

Om het vliegen op instrumenten niet te verleren vandaag IFR naar Niederhein gevlogen. Dit duurde wat langer dan verwacht. In de NOTAMS (mededelingen voor de luchtvaart) stond dat Niederhein af en toe tijdelijk dicht kon gaan (ik denk i.v.m. het coronavirus) wanneer precies was van te voren alleen niet bekend. Dit bleek te zijn tijdens dat ik aan zou komen. Dus een tijdje in de lucht moeten wachten voordat ze weer open gingen. Toen ik de control zone van het vliegveld in mocht vliegen kon de luchtverkeersleiding mij een aantal keer niet goed horen. Niet echt ideaal aangezien ik IFR (dus niet op zicht, maar onder luchtverkeersleiding) aan het vliegen was. Ik was al geklaard voor de approach en ging dus bijna landen. De luchtverkeersleiding vroeg of ik de ‘ident’ knop van mijn transponder in wilde drukken. Dit deed ik en toen wisten ze dat ik hen wel kon horen. Daarna de tweede radio geprobeerd helaas konden ze mij met die radio ook niet goed horen. Best een gedoe om tijdens een approach een frequentie in te sleutelen en ondertussen te luisteren naar wat de luchtverkeersleiding allemaal zegt. Ik moest vooral denken aan een belangrijke les uit de vlieglessen. Aviate, navigate, communicate. Dus eerst zorgen dat ik goed vlieg (goede snelheid, niet te laag etc.) en alleen als ik energie over heb kijken of het radio probleem op te lossen valt. Ik was oorspronkelijk van plan een touch en go te maken en daarna gelijk weer door te vliegen, maar dat ging hem uiteraard niet worden. Toen ik geland was kreeg ik het verzoek om te stoppen, 180 graden te draaien op de landingsbaan en de follow me auto te volgen. Op Niederhein de radio meerdere malen getest. Alles bleek gewoon (weer) te werken. Hmm apart. Dus besloten om op instrumenten terug te vliegen en als ik weer radio problemen zou hebben om dan de rest van de terugweg VFR (op zicht) terug te vliegen. De terugweg zo goed als geen problemen met de radio. Ik ben maar 1 keertje eventjes kort niet goed te verstaan geweest. Toen ik herhaalde wat ik zei hoorde de luchtverkeersleiding me weer wel. Terug op Teuge wederom de radio getest. Teuge radio kon mij prima verstaan. Toch apart. Dus de situatie vertelt aan een instructeur. Ik kreeg nuttige tips voor de toekomst en we hebben de radio nogmaals getest. Weer geen probleem. Een dag later bleek het knopje wat je indrukt als je wilt zenden het niet meer te doen. Blijkbaar deed dit knopje het bij mij de ene keer wel en de andere keer niet. Het was natuurlijk niet de meest ideale situatie maar ik ben wel blij met de leerervaring.

Op weg naar huis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *