Stall warning

Vandaag was bij een van de vliegtuigen van MATC de stall warning stuk. De stall warning gaat af als je bijna in een stall komt, dus als je vleugels op het punt staan om lift (opwaartse kracht) te verliezen. Als je de stall warning hoort weet je dat je je neus naar beneden moet drukken om de invalshoek van je vleugel te verkleinen en daardoor een stall te voorkomen. Bij de preflight check je de stall warning door aan de opening te zuigen. Normaal hoor je dan het geluid van een toeter, vandaag niet. Ik was toch aan het wachten op een ander vliegtuig waar ik mee zou gaan vliegen, dus had ik mooi even tijd om het vliegtuig met de kapotte stall warning naar onderhoud te taxiën. Kon ik gelijk zien hoe een stall warning eruit ziet. Normaal zie je alleen het gaatje/gleufje in de vleugel, maar niet wat daarachter zit. Het was leuk om mee te kijken hoe een klein onderdeeltje van de stall warning vervangen werd. Voor het eerst zag ik de toeter waarvan ik normaal alleen het geluid hoor. Weer wat geleerd vandaag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *