Trucje

Vandaag vroeg op om het vliegtuig op tijd te controleren voor de vierde les Instrument Rating. De zon laat langzaam de mist verdwijnen terwijl ik op de computer de weersvoorspelling bekijk. Best mooi gezicht. Vandaag heb ik onder andere geoefend met hoe je als je buiten niks ziet en ook je kunstmatige horizon en directional indicator het niet meer doen je toch de juiste koers kunt sturen en op de juiste hoogte kunt blijven vliegen. Je gebruikt dan een ouderwets kompas dat in de cockpit zit, nadeel is dat dat kompas schommelt en na kan rollen. Daarom gebruik je een trucje: je maakt een bepaalde bocht waarvan je weet dat 180 graden verandering van heading 60 seconden duurt. Wil je bijvoorbeeld je heading 90 graden veranderen dan weet je dat je 30 seconden lang zo’n bocht moet maken. Als je vleugels daarna weer horizontaal zijn en het kompas uitgeschommelt is kijk je of je goed bent uitgekomen. Om ondertussen je hoogte goed te houden kijk je naar je ‘vertical speed indicator’, dat komt neer op snel met de juiste hoeveelheid reageren zodat je niet op en neer door de lucht hobbelt. Af en toe ook je hoogte controleren op je hoogtemeter. Een vak apart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *