Vliegkamp

Gisteren terug gekomen van vliegkamp. Het was fantastisch! We hebben geleerd hoe je vanuit de lucht kunt inspecteren of een landingsbaan goed genoeg is om op te landen. Dit doe je door er eerst op zo’n 150 m omheen te vliegen. Omdat je in verschillende richtingen vliegt kun je dan ook gelijk de windsnelheid en richting bepalen door je luchtsnelheid te vergelijken met je grondsnelheid. Want de wind is van invloed op hoeveel meters bruikbare landingsbaan je nodig hebt en waar MAF vliegt staat niet overal een windsock naast de baan. De lengte van de baan bepaal je door de tijd op te nemen die je nodig hebt om langs de baan te vliegen. Belangrijk dus dat je je snelheid constant houdt. Uiteraard moet je ook goed kijken of er geen kuilen in de baan zitten of obstakels op staan en wil je weten wat de hoogte en helling van de baan is. Om dit te bepalen ga je lager vliegen. Eerst op zo’n 15 m hoogte naast de baan en dan op zo’n 1,5 m boven de baan. Dat vraagt de nodige vaardigheid. Een gave uitdaging waar ik van genoten heb. Het was een gezellig, leerzaam en cool kamp met heerlijk weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *