Volg het avontuur

Hoe staat het er nu voor?

Op 19 juli 2018 heb ik mijn Private Pilot Licence gehaald. In november 2019 ben ik aangenomen als kandidaat piloot door MAF NL. Ik ben nu bezig met het opdoen van meer ervaring.

Op deze pagina leest u onder ‘In opleiding’ meer over de te zetten stappen en onder ‘Even meegenieten?’ wat ik zoal beleef. Eens in de zoveel tijd komt er een nieuwsbrief. U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

In opleiding

Momenteel ben ik in opleiding bij de vliegschool MATC. Deze school geeft specifieke trainingen voor de uitdagingen die je als bushpiloot bij MAF krijgt.

Foto gemaakt door Rob Voss.

Er zijn verschillende stappen te zetten:

  1. Private Pilot Licence (PPL), met dit brevet mag je voor de hobby vliegen. (afgerond)
  2. Night Rating, met deze rating mag je ook buiten de daglichtperiode vliegen. (afgerond)
  3. Ervaring opdoen door verschillende vluchten te maken met elk zijn eigen uitdaging.
  4. ATPL theorie, theorie examen doen in verschillende vakken zoals navigatie, wet- en regelgeving en meteorologie. (afgerond)
  5. Instrument Rating, met deze rating mag je op je instrumenten vliegen. Dit is noodzakelijk als je niet meer op je zicht kunt vliegen vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden. Met een instrument rating mag je door een wolk heen vliegen, zonder instrument rating niet. (afgerond)
  6. Commercial Pilot License (CPL), dit is het brevet dat benodigd is om te vliegen voor een organisatie zoals de MAF. Met dit brevet zou je ook commercieel kunnen vliegen. Maar dat ben ik niet van plan.
  7. Vliegkampen waarbij specifiek getraind wordt voor het werken bij de MAF. Bijvoorbeeld een kamp om te leren landen op een korte onverharde landingsbaan.
  8. Upset Recovery Training, vergelijkbaar met een slipcursus voor de auto. Bij de upset recovery training leer je het vliegtuig vanuit een gevaarlijke oriëntatie weer in een veilige oriëntatie te brengen. Luchtacrobatiek voor de veiligheid.

Onderdeel van de voorbereiding om uitgezonden te worden door MAF is ook het volgen van een internationale bijbelschool gericht op het werken in een andere cultuur. Want het zal wel even wennen zijn om te wonen in een land waar bijvoorbeeld het hebben van meerdere vrouwen de normaalste zaak van de wereld is of waar mensen met problemen toegewezen zijn aan de medicijnman.

Even meegenieten?

19-02-2020: Vandaag had ik een ‘Phase check’, een soort tussentoets, om te kijken of het vliegen op instrumenten voldoende goed gaat om door te gaan met een nieuwe serie vliegopdrachten van de vliegschool. Het was goed om weer even ‘bijgeslepen’ te worden (en goed genoeg om door te gaan met de nieuwe vliegopdrachten om ervaring op te doen met het vliegen op instrumenten). We zijn naar EDLN (Monchengladbach) en EDLV (Niederrhein) geweest. Nou ja, geweest…we hebben even de landingsbaan aangetikt want we maakte een ‘touch and go’ zodat we weer snel door konden vliegen. Na de ‘Phase check’ ben ik nog even langs geweest bij het bedrijf dat het onderhoud aan de vliegtuigen doet. Daar heb ik het een en ander aan uitleg over de motor gehad van een vliegtuigtechnicus. Super! Het was interessant om waarover ik theorie heb moeten leren nu in het echt te zien.

Hier zie je een ILS approach die we vandaag gevlogen hebben. Het kaartje laat zien waar en hoe hoog je moet vliegen. Op het kaartje staan ook de frequenties van de bakens die je nodig hebt. Handig.
Een van de dingen die ik vandaag in het echt heb gezien: de compressor. Die donkere stalen buis aan de rechterkant is de uitlaat. De uitlaatgassen drijven de compressor aan. Nuttig gebruik van energie die anders overboord gegooid wordt.

14-02-2020: Tijdens de preflight controleer ik onder andere de hoeveelheid olie in de gearbox (de gearbox zit tussen de motor en de proppeller in en zorgt ervoor dat de motor sneller kan draaien dan de propeller zodat je meer power hebt). Helaas zat er te weinig olie in om te vliegen. Dit was echter super snel bijgevuld door een vliegtuigtechnicus van het bedrijf waar de vliegtuigen in onderhoud zijn. Om de olie bij te vullen moest de motorkap eraf. Dat was interessant om te zien. Daarna op weg naar Nordhorn (net over de grens Duitsland) waar we geoefend hebben met (short field) landings en emergencies vlak na take off. Erg leerzaam.

O o er zit maar een bodempje olie in. Hier moet wat aan gebeuren voordat we kunnen vliegen.
Even meekijken onder de motorkap van de PH-VES.
Vandaag lekker vaak dit rondje gevlogen om de landing met een vooraf afgesproken snelheid en vooraf afgesproken punt waar we de grond raken te finetunen.

07-02-2020: Mayday! Mayday! Mayday! Het nodige aan motorstoringen, extreme windschering, en redenen om een take off plotseling te onderbreken vandaag. Maar geen zorgen: allemaal op de simulator. Ik had een training gericht op noodsituaties. Erg nuttig. Ik merkte dat mijn reactiesnelheid door de training sneller en mijn reactie adequater werdt. De meest belangrijke les van vandaag: altijd eerst zorgen dat je airspeed goed is. Dit komt er op neer dat als je net opgestegen bent en je aan het uitklimmen bent en je motor valt uit dat je dan je neus flink naar beneden moet duwen, en snel ook. Het vliegtuig blijven vliegen is prioriteit 1. Van te voren had ik het nodige aan rode lijstjes (zie onder) uit mijn hoofd geleerd. Nuttig, want tijdens een noodgeval heb je geen tijd om zo’n lijstje er even bij te pakken.

Een van de rode (wat te doen in geval van nood) lijstjes.

06-02-2020: Vandaag was het bezoek van mijn thuisfrontcommissie aan MAF Nederland. Een dag vol met nuttige informatie en tips en van kennismaking. Wat ben ik enorm blij met de thuisfrontcommissie! Het is echt bemoedigend om ondersteund te worden door deze enthousiaste mensen. Voordat we het kantoor van MAF binnenliepen hebben we het eerst van boven bekeken. We hebben genoten. Na de middag bij MAF ging ik weer naar de vliegschool waar een MAF-piloot was die tijdelijk in Nederland is. Het was interessant om met hem over het werk te praten en foto’s te zien. Zo heb ik weer een wat beter beeld van het leven als MAF-piloot gekregen.

Een deel van de thuisfrontcommissie. Even poseren bij het vliegtuig.

01-02-2020: Bijna alle MATC studenten waren vandaag op de vliegschool. Dat komt niet vaak voor. Dus weer even bij kunnen praten met verschillende mensen. Erg leuk. De reden was een bijeenkomst waarbij we informatie kregen over o.a. de ontwikkelingen binnen de vliegschool en MAF international en waarbij we van elkaars ervaringen konden leren over hoe we het vliegen veilig houden. Na afloop nog meegevlogen met medestudenten. Super leuk.

Of ik nu voorin aan het sturen ben of achterin zit te genieten, steile bochten blijven mn favoriet.

29-01-2020: Oud en vertrouwd weer een ‘carb heat’ en ‘mixture’ bedieningspook in de cockpit. Ik ging weer even vliegen in de PH-JBG (zonder passagiers) om het vliegen van een benzine vliegtuig niet te verleren. De laatste tijd heb ik alleen diesel kisten gevlogen. Bij een Cessna die benzine drinkt moet je bij laag vermogen van de motor de carburateur voorverwarmen, anders heb je kans dat het daar bevriest, ook als het buiten niet vriest. Als je de ‘carb heat’ aan zet gaat er verwarmde lucht naar de carburateur. Een diesel heeft dit niet omdat die geen carburateur heeft. Ander verschil: een benzine heeft een ‘mixture’ bedieningspook waarmee je de verhouding brandstof/lucht bepaalt, een diesel heeft dit niet. Maar goed, dit was niet de enige reden om te vliegen. Missie twee van vandaag: beter worden met ‘zweven’. Als je geen power geeft (gesimuleerde motorstoring), welk veld kies je dan? Kan je dat veld halen? Hoe zweef je daarnaartoe? Je wilt niet te hoog uitkomen en ook zeker niet te laag. Gezien de passerende buien was het zweven een wat turbulente bezigheid. Maar goed, mocht ik ooit echt een motorstoring hebben dan kan ik natuurlijk ook niet zeggen ‘nu even niet, want het is turbulent’. Vanwege de turbulentie wel wat extra marge genomen wat betreft de afstand tot de grond en minder steile bochten gemaakt.

Van links naar rechts: carb heat (zwart vierkantje), throttle (zwart rondje), mixture (rood rondje met ribbels).
Eigenlijk is Nederland een bonte verzameling van landingsbanen. Kijk eens wat een keuze. Maar dat is nu net wat ik lastig vind. Welk veld pak je? Je wilt tegen de wind in landen. Je wilt een veld dat lang genoeg is. Je wilt niet tegen een hekje aanvliegen. Enz. Les van vandaag. Niet alle opties van alle velden afwegen. Daar is geen tijd voor. Kies een veld dat er goed uit ziet en ga er voor.

23-01-2020: Om een realistisch beeld te geven van het leven als (student) piloot dit berichtje over een dag waarin ik bezig was met vliegvoorbereidingen (routes bepalen, vlieghoogtes bepalen, kaartjes van de grotere vliegvelden bekijken waarop de aanvliegroutes staan, twee kleine Duitse vliegveldjes bellen om toestemming te krijgen om te landen, de weersverwachting bekijken etc.) om vervolgens geen mijl te vliegen. Op de afbeeldingen hieronder zie je weerkaartjes. Strepen staan voor mist, en voor strepen door mijn vliegplannen. Morgen zou ik een phase check (een toets van de vliegschool) hebben. Na het halen van deze toets kan ik weer verder gaan met het maken van langere IFR vluchten (vluchten waarbij op instrumenten gevlogen wordt) om ervaring op te bouwen. Helaas wordt de toets verzet omdat de weersverwachting voor morgen te slecht is. De weersverwachting is pas kort van te voren redelijk zeker en daarom hebben we pas deze avond de knoop doorgehakt. Morgen dus niet naar het vliegveld maar naar mijn werk. Hopelijk volgende keer geen strepen op de weerkaartjes.

Links de strepen (mist) door mijn plannetje van afgelopen middag. Rechts de strepen door het plan voor morgenochtend. Die rode strepen zijn helemaal foute boel. Dat is ‘freezing fog’, mist wat aan je vliegtuig vast vriest.

15-01-2020: Wat een gezellige dag. Op stap met mijn zusje en een vriendin van mijn zusje. We zijn naar Nordhorn (net over de Duitse grens) gevlogen. Er stond flink wat wind, op de terugweg bijna continu turbulentie, flink wind van de zijkant tijdens het landen en het nodige aan windstoten. Vooral de windstoten op final (laatste stukje voor de landing) maakte het landen uitdagend. Zeker op Nordhorn. Dit veldje ligt tussen de bomen. Vaak merk je dat een boomgrens effect heeft op de windsnelheid en richting, de wind verandert als je de boomgrens passeert en daar moet je dan snel op reageren. De boomgrens gecombineerd met de windstoten op het laatste stukje voor de landing waren een uitdagende combinatie. Voor mij als piloot leuk en goed om mijn skills te trainen.

Gezellig.

08-01-2020: Alweer de laatste dag van de NGO veiligheidstraining. We hebben onder andere nagedacht over een goede reisvoorbereiding, zowel voor de reis naar het land toe als de reizen binnen een land. Veel nuttige tips gehoord. Het leek trouwens wel een beetje op de vliegwereld. Zorg altijd voor een plan B. Bijvoorbeeld: stel de van te voren gereserveerde taxi heeft geen gordels (geen overbodige luxe, en al helemaal niet als de weg vol gaten zit), heb dan al een alternatief achter de hand enz. We hebben ook geoefend met weerbaarheid en het aangeven van grenzen. Wederom met een acteur. Maar dit keer ging hij ons niet kidnappen maar ging hij ons bijvoorbeeld proberen te versieren of probeerde hij ongemakkelijk dichtbij te komen etc. We hebben handige tips gekregen. En de acteur reageerde op ons gedrag zodat je gelijk merkte wat wel en niet werkt. Op een gegeven moment moest ik wel heel erg lachen. Ik zat zogenaamd in de bus en de acteur speelde een man die mij het hof wilde maken (als blanke heb je daar in bepaalde landen een verhoogde kans op) op een gegeven moment zei hij “Your eyes are like Amazone river”. Haha toen moest ik wel ff lachen. Er waren wel meer grappige momenten vandaag. En ook hele goede tips. Enorm nuttig dit.

07-01-2020: Dag 2 van de NGO veiligheidstraining. Een hele leerzame dag. Zowel voor de bewustwording van verschillende gevaren als hoe hier het beste mee om te gaan. Van valse taxichauffeurs die jouw naam op het bordje van een andere chauffeur hebben zien staan en je naam op hun bordje hebben geschreven, tot moeilijke controle posten met militairen, tot moeilijke mensen van de dienst immigratie op het vliegveld. We hebben geleerd hoe je met je gedrag de situatie zo positief mogelijk kunt beïnvloeden. Aan het einde van de dag werden we gekidnapt zodat we feedback konden krijgen op ons gedrag in een dergelijke situatie. Er kwamen verschillende acteurs… nou ja niet dat ze zich eerst voorstelde. We hoorden schieten en daarna woorden die ik niet zal herhalen en het bevel dat we op de grond moesten gaan liggen. Even later zaten we geblinddoekt en met handen vast in een busje. Het was heftig maar ook leerzaam. Het blijkt trouwens dat mensen die zich op de juiste manier gedragen in 90 procent van de gevallen een kidnap overleeft. We hebben ook meer inzicht gekregen in de motieven en handelswijzen van kidnappers. Zodat je daar rekening mee kan houden. Heftig allemaal, want het leek best echt. Gelukkig wisten we van te voren wel dat ze ons niet echt pijn zouden gaan doen en kon je als je het niet meer trok een time out (pauze) nemen. Van die time out heb ik een keertje dankbaar gebruik gemaakt. Het was erg leerzaam.

06-01-2020: Dag 1 van de NGO veiligheidstraining in Doorn. We waren met een gezellige groep mensen die voor verschillende NGO’s (gaan) werken. Op dag 1 van de training hebben we een basis medische training gehad voor als er dringend medische hulp nodig is en je zelf noodgedwongen degene bent die die hulp moet gaat geven. We hebben onder andere geleerd hoe je een catostrofale bloeding kunt stoppen, hoe je de luchtweg vrij kan maken van iemand die bewusteloos is en waarbij er bloed in de mond zit en hoe je kunt handelen als iemand vanwege een andere reden geen lucht meer krijgt. Verder hebben we verschillende dingen geleerd over wapens (geweren, meinen en granaten). Waar kan een bepaald wapen bijv. doorheen schieten en hoe ver komt een kogel eigenlijk? Handig om te weten als je een schuilplaats zoekt. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar mocht ik ooit in een vuurgevecht belanden dan weet ik nu in ieder geval dat je niet veilig zit achter een bakstenen muurtje maar wel achter zandzakken.

Het programma van dag 1.

05-01-2020: Ai ai ai we werden wakker in Rouen en zagen niet eens de bovenkant van de kerktoren. Veel te lage wolken voor ons. Toch maar naar het vliegveld gegaan omdat de weersverwachting was dat het beter zou worden. Ons plan A was om van Rouen naar Antwerpen naar de Kooy naar Teuge te vliegen. Ons plan B om van Rouen naar Antwerpen naar Teuge te vliegen. En zo hadden we ook nog een plan C en een plan D. Naarmate de tijd vorderde en de wolken niet veel haast hadden om te klimmen gingen we van plan A, naar plan B naar plan C. Steeds weer vliegplannen en routes veranderen en naar het weer kijken. Uiteindelijk voldeed het weer aan de vooraf afgesproken limieten en gingen we snel naar de kist om in een stuk door naar Teuge te vliegen. Ik heb er twee en een half uur over gedaan om van Rouen in Teuge te komen. Niet verkeerd. Onderweg wat gespeeld met de Garmin om vertrouwder te raken met wat fancy functies. We hadden het zonnetje in de rug, dat gaf een heel mooi beeld toen we de wolken in vlogen. Ik was blij dat het gelukt was om vandaag terug te komen in Teuge.

Lage wolken in Rouen.

04-01-2020: Blauwe lucht en heel veel mijl gevlogen! 3 uur vliegtijd er bij. Ik mocht van Saarbrucken naar Strasbourg vliegen en van Reims naar Rouen, het eindpunt voor deze dag. Op Strasbourg belande we even in een politiebusje toen we de landing wilde betalen en er niemand was in het General Aviation gebouwtje en we daarom op zoek gingen naar een andere plaats waar we konden betalen. Omdat we haast hadden vanwege ons volgende vliegplan gingen we een stukje rennen. Achteraf misschien niet de beste keuze omdat de politie toen misschien dacht dat we kwade bedoelingen hadden. Maar wat ze precies dachten weet ik niet want ze spraken voornamelijk frans. Toen ze begrepen dat ik een piloot was en degene met wie ik samen aan het rennen was een passagier, brachten ze ons weer naar het General Aviation gebouwtje om net als ons uit te vinden dat daar niemand was. Er werd wat gebeld in het frans en daarna werden we met het busje weer afgeleverd bij ons vliegtuig waarna we mochten gaan. Via google translate lieten ze ons weten dat de rekening voor het landen via post of mail onze kant op zal komen. Alles dus goed afgelopen en weer terug de helder blauwe lucht in.

O yeah! Een hele blauwe lucht.
We vlogen lekker hoog. FL090. Lekker cool daarboven. Gelukkig hebben we verwarming.
Een kleine hoge wolk geeft een schaduw op het wolkendek waar we overheen glijden. Van die kleine dingen waar ik van geniet.

03-01-2020: Vandaag samen met een mede student en een passagier vertrokken voor een rondje Frankrijk via Duitsland om meer ervaring op te doen met het vliegen onder de vliegregels van het vliegen op instrumenten. Helaas kwamen we niet verder dan Saarbrucken. De wolken hingen daar te laag om verder te kunnen gaan. De voorspelling was dat de wolken snel weer hoger zouden hangen dus wij zaten in het vliegtuig steeds uit te kijken naar de volgende ATIS met het automatisch weerbericht van het vliegveld. Maar helaas, het einde van de dag kwam eerder dichterbij dan dat de wolken omhoog gingen. Dus hebben we de kist maar op het vliegveld laten overnachten en zijn we zelf Saarbrucken in gegaan. Terwijl wij het vliegtuig met het neusje in de wind draaide zodat hij veiliger stond voor de nacht boekte onze passagier, die tevens een goede stuart was, een appartementje om te overnachten.

18-12-2019: Vandaag naar Bremen gevlogen met een medestudent en een vriend om meer ervaring op te doen met IFR vliegen. Het was een mooie en leerzame vlucht. Voor het eerst verscheen er in het vliegplan een CTOT. Dit staat voor calculated take-off time. Je mag 5 minuten eerder of 10 minuten later dan deze tijd vertrekken. Lukt dit niet dan moet je een nieuw slot aanvragen. Door piloten een slot te geven moeten ze op de grond wachten in plaats van in de lucht. Dit bespaart veel brandstof. Toen we Bremen even gingen verkennen kwamen we op een kerstmarkt terecht. Daar even rondgekeken en daarna weer terug. Het was nog een officieel gebeuren op het vliegveld. Onze passagier kreeg zelfs een boarding pass om met ons mee terug te mogen vliegen.

Toen we aankwamen op Bremen stond er een mooie regenboog boven de luchthaven.
Mooie wolken onderweg.

17-12-2019: Wat een gezellige dag! Naar Midden-Zeeland gevlogen met mijn oom en tante. Daar lokaal gevlogen met mijn zwager en neefjes, met mijn zus en nichtjes en met nog een passagier. Daarna weer terug met mijn oom en tante. Meest leerzame moment van de dag: ik moest 1 take-off onderbreken vanwege meeuwen. Toen ik vol ‘gas’ gaf vlogen er twee meeuwen vlakbij weg een derde dook een fractie later op en had zijn route vlakbij onze propeller gepland.  De les voor mij: als je een paar vogels ziet, pas dan op er zijn er mogelijk meer. In een split seconde moet je dan beslissen wat je doet. Doorgaan of de take-off onderbreken. Hetgeen waarvan je denkt dat je de grootste kans hebt om de meeuw te missen en natuurlijk hetgeen wat kan. Heb je niet genoeg landingsbaan meer over om te stoppen dan ga je door. Ik had nog veel landingsbaan dus snel gas er af en remmen. Terwijl ook de neus omhoog trekken want als je hard remt dan gaat je neus naar beneden en je wilt uiteraard voorkomen dat je propeller de grond raakt. Gelukkig geen meeuw geraakt. Dat is namelijk erg slecht voor de propeller, mocht de meeuw daar tegenaan gaan. En uiteraard ook gelukkig voor de meeuw. Dus de meeuw en ik zijn weer vrolijk verder gevlogen. Flink wat vluchtjes gemaakt. Bijna een pagina van het logboek van het vliegtuig vol geschreven.

04-12-2019: Voor het eerst in mijn leven moeten uitwijken naar een ander veld vanwege het weer. (Dit keer niet gesimuleerd.) Niet praktisch, maar zeker een leerzame vlucht. Plan A was om van Teuge naar Munster naar Beek naar Budel naar Teuge te vliegen. Toen we onderweg van Beek naar Budel waren hoorde ik over de radio dat het weer in Budel zeer slecht was. Vandaar in de lucht het plan omgegooid. We besloten om direct naar Teuge te vliegen. Plan B. Toen we richting het zuiden vlogen ging er met ons ook een dikke laag mist en lage wolken mee naar het zuiden. Helaas was die laag eerder bij Teuge dan wij…waardoor we daar ook niet meer konden landen. Over de radio hoorde ik dat andere mensen van onze vliegschool waren uitgeweken naar Hoogeveen. Die waren net als ons ook verrast door de mist die veel sneller optrok dan verwacht. Na enig afwegen van de verschillende opties en wat rekenwerk om te kijken welke opties wat betreft hoeveelheid brandstof aan boord nog goed waren besloten we ook naar Hoogeveen te gaan. Een nieuwe route uitstippelen en op naar het noorden, net als de mist. Ruim voordat we in Hoogeveen waren hadden we de dikke witte laag ingehaald. Uiteindelijk met elkaar een auto gehuurd en terug naar Teuge gegaan. Omdat het al bijna donker werd konden we niet afwachten tot het weer beter zou worden. Bij het plannen van de vlucht neem je altijd reserve brandstof mee. Hiernaast is het verstandig om nog tijd over te hebben voordat het donker wordt. Het nut van beide dingen ervaren vandaag.

Voor vertrek op Teuge.
Daar vlogen we dan boven de lage wolken en boven de mist. Beide gingen we naar het noorden. Gelukkig waren wij sneller.
Twee lotgenoten naast elkaar op Hoogeveen.

03-12-2019: Dagje op bezoek bij MAF NL. Verschillende medewerkers van MAF hebben vertelt wat ze doen en allerlei nuttige informatie gedeeld. Denk aan het hoe en waarom van het op de hoogte houden van je achterban (nieuwsbrief, website, social media, presentaties), fondsen werven, verschillende mensen betrekken bij je wel en wee zodat je geen Remi in een ver land wordt etc. Nuttig dagje en leuk om meer mensen binnen MAF (beter) te leren kennen.

27-11-2019: Met mijn kers verse Instrument Rating gelijk een IFR vlucht gemaakt. Naar Niederhein. Mooiste moment van de vlucht: de luchtverkeersleiding stuurde me pal door een wolk, dan zie je die wolk dichterbij komen en daarna zie je alleen nog maar wit…en naast me geen instructeur meer. Ik moest even tegen mezelf zeggen: ‘Okay, doe wat je geleerd hebt. Kijk naar de kunstmatige horizon.’ En toen…genieten! Het was echt gaaf!

Flying high in the sky!
Mooi he. Ik kan wel foto’s blijven maken. Maar aangezien ik de enige piloot aan boord was heb ik het maar bij een paar foto’s gelaten.

26-11-2019: Yes! Geslaagd voor het Instrument Rating examen. Prijs de Heer! Nu mag ik naast het vliegen onder de regels van het vliegen op zicht (VFR) ook vliegen onder de regels van het vliegen op instrumenten (IFR). Kort door de bocht gezegd: nu mag ik onder luchtverkeersleiding door wolken vliegen. Gaaf!

20-11-2019: Vandaag stond er voor verschillende vliegvelden in de buurt van Teuge ‘FG’ in de METAR (weerrapport van de weerssituatie op een bepaalde plaats, weergegeven in een standaard format). ‘FG’ is de afkorting voor fog, op z’n hollands: mist. Tja, en als je dan naar buiten kijkt ziet dat er uit zoals op de foto hieronder. Eerst het vliegtuig gecheckt, een alternatieve bestemming overwogen en gewacht in de hoop dat het beter zou worden. Maar helaas stond er haast geen wind en kon de zon het in z’n eentje niet van de mist winnen. Teuge urenlang in het wit gehuld. Resultaat: Het Instrument Rating examen is weer verplaatst. Jammer. Maar ook dit is luchtvaart. Volgende week gaan we het weer proberen.

Normaal zie je als je voor de toren staat de volledige landingsbaan. Nu verdween de taxibaan in het grote witte ik zie niks.

16-11-2019: “Heb je zaterdag wat te doen?” Vroeg Marco, de directeur van MATC en oud MAF piloot. “Ik zoek nog een co-piloot”. Marco ging de Cessna caravan van Teuge naar Midden-Zeeland en terug vliegen. Ik mocht mee, en onderweg nog een stuk vliegen ook. Wauw, wat gaaf! De caravan werd naar Zeeland gevlogen om hem te laten zien aan mensen die een deel van het geld gedoneerd hadden om de caravan aan te schaffen. Binnenkort gaat deze caravan dienst doen in Zuid-Soedan. Er werd een presentatie gegeven over de situatie in Zuid-Soedan en wat MAF daar doet. MAF vliegt onder andere mensen die vergeving, verzoening en vrede brengen in een land dat zo verscheurt is door burgeroorlog. Een team van vredestichters wordt naar verschillende plaatsen gevlogen en geeft trainingen waarbij mensen die elkaar eerst niet aan konden kijken (vanwege alle leed en verlies aan beide kanten), verbondenheid vinden, stappen zetten naar vergeving, zich met elkaar verzoenen en uiteindelijk ook vrede verspreiden binnen hun eigen gemeente. Geweld heeft niet het laatste woord.

Eerste ontmoeting met een Cessna caravan. Blij als een kind.
Terwijl Marco bezig is met de preflight gluur ik ook even onder de motorkap.
Het water in Zeeland heeft verschillende tinten. Mooi.
Even poseren. Wat is de caravan groot he. Om binnen te komen heb je gewoon een trappetje nodig.

15-11-2019: Ai ai icing… Het plan was om vandaag instrument rating examen te doen, maar dat kon helaas niet doorgaan omdat de kans dat we tijdens het examen last zouden hebben van icing te groot was. Het nulgradenniveau (waar de lucht nul graden is) lag vrij laag, en de wolken hingen ook laag. Zo laag dat er een aardige kans was dat we gedurende de tijd dat we bezig zouden zijn met het vliegen van naderingen in de wolken zouden vliegen met een buiten temperatuur onder de nul graden. Omdat de waterdruppeltjes (onder de nul graden) in de wolk vloeibaar zijn en op zoek zijn naar iets waar ze aan vast kunnen vriezen is het niet verstandig om hier lang met een vliegtuig doorheen te vliegen. Want dan vriezen ze aan je vliegtuig vast, veranderd de vorm van je vleugel en krijg je steeds minder lift, steeds meer drag en steeds meer gewicht. Als je er heel lang in vliegt kunnen zelfs de roeren waarmee je stuurt vastvriezen. We hebben het maar niet geprobeerd. Volgende week een nieuwe poging, hopelijk zonder kans op icing.

14-11-2019: Vandaag naar Groningen gevlogen. De laatste les voor mijn instrument rating examen. Dus nog even goed getraint om goed voorbereid te zijn voor het examen. Na het vliegen ook veel nuttige dingen van mijn instructeur geleerd tijdens het bespreken van de theorie die bij het vliegen op instrumenten hoort.

12-11-2019: Weer heerlijk gevlogen.

11-11-2019: Vandaag officieel aangenomen als kandidaat piloot door MAF NL! Blij mee. In de ochtend was het sollicitatiegesprek, tussen de middag gezellig mee geluncht met het MAF team en in de middag allerlei informatie gekregen. De F in MAF staat voor fellowship (gemeenschap), en dat was goed te proeven in de sfeer tijdens de lunch. Tof om nu officieel onderdeel uit te maken van dit fellowship.

7-11-2019: Van Clermont-Ferrand Auvergne naar Geneva, maar dan in de simulator. Het zou wel mooi zijn om zo’n vlucht een keer in het echt te maken.

01-11-2019: Vandaag was de interessedag van MAF. Een dag voor mensen die overwegen om bij MAF te gaan werken. Het was een interessante middag. Leuk om andere mensen te spreken die op verschillende plekken in het traject staan. Ook erg inspirerend om naar een praatje te luisteren van een echtpaar dat voor MAF in Papua heeft gewerkt.

31-10-2019: Naar Niederhein gevlogen.

30-10-2019: Vliegen in Spanje…nou ja eigenlijk in de simulator. Extra uitdaging: gebergte links en rechts.

29-10-2019: Leren en genieten op de achterbank terwijl een medestudent naar Groningen vloog. Ik kijk mee in de cockpit zodat ik van de les leer, en ook naar buiten want de lucht is zo mooi.

In het echt is het nog mooier…

28-10-2019: Volop getraind binnen de witte muren van het MATC gebouw. In de simulator. Ik heb lekker veel approaches (naderingen om te landen) geoefend. Met name veel ILS approaches gevlogen. ILS staat voor Instrument Landing System. Dit is een handig systeem dat zowel aangeeft hoeveel je links/rechts van het gewenste pad afzit als hoeveel je boven/onder het gewenste pad zit. Omdat dit systeem erg nauwkeurig is mag je tot vrij laag dalen terwijl je de baan nog niet in zicht hebt (omdat je bijvoorbeeld in bewolking vliegt). Maar je mag niet helemaal doorgaan tot de landingsbaan, ben je bij de zogenaamde Decision Altitude en heb je de baan nog niet in zicht dan moet het gas erop en klim je weg.

Trainen binnen de witte muren van het MATC gebouw.

25-10-19: Vandaag voor het eerst naar Rotterdam gevlogen. Het was weer een leerzame vlucht.

Mooie wolken onderweg van Teuge naar Rotterdam.

24-10-19: Yeah! Lekker weer. Ik had echt veel zin om te vliegen. We gingen, volgens plan, naar Paderborn (Duitsland). Op de terugweg kwamen we in de buurt van Munster. De luchtverkeersleiding, die vanwege ons vliegplan wist dat het een trainingsvlucht was, bood ons spontaan aan om op Munster een nadering te oefenen, waarop wij spontaan “ja” zeiden. De luchtverkeersleiding gaf ons vectors (koers om te sturen) zodat we lekker snel bij Munster waren. Dus onverwacht ook nog een landing op Munster gemaakt. Leuk.

Weer lekker vroeg uit de veren om het vliegtuig te controleren. Hier check ik of de gewichten die aan het rolroer vastgemaakt zijn goed vastzitten. Die gewichten zijn nodig om het massamiddelpunt van het rolroer naar voren te brengen. Zonder die gewichten heb je kans op flutter (een oscillerende beweging) en dat willen we natuurlijk niet hebben.

22-10-19: Toen ik vandaag op de website Ogimet keek zag ik wat je hieronder ziet…weer lage wolken. Als we naar Munster zouden vliegen is het niet zeker of we weer op tijd terug zouden kunnen komen. De luchtverkeersleiding kan ons maar tot een bepaalde minimale hoogte klaren als we dalen. Willen we bij Teuge lager vliegen om op zicht te kunnen landen dan moeten er geen wolken het zicht ontnemen. Dus voor de zekerheid maar de simulator in.

Voor de piloten onder ons. Tip voor een handige site: www.ogimet.com

21-10-19: Hieronder zie je een afbeelding van een occlusie (paars lijntje) in wording, een koufront (blauwe lijntje met driehoekjes) dat een warmtefront (rode lijntje met halve rondjes) aan het inhalen is. De reden dat ik vanochtend helaas niet kon vliegen. Veel te lage wolken in combinatie met dat Teuge geen vertrekroute voor het op instrumenten vliegen (SID) heeft. Dus zijn we de simulator ingegaan. Dat was ook leerzaam. Op een gegeven moment presteerde het vliegtuig anders dan normaal. Hij had moeite met klimmen. Eerst dacht ik aan een probleem met de motor, maar de instrumenten die informatie geven over de toestand van de motor gaven allemaal normale indicaties…wat dan? Het bleek ijs op mijn vleugels te zijn. Het was onder nul en we vlogen door regen. Goed om dit een keer in de simulator meegemaakt te hebben voordat ik het mogelijk een keer in het echt meemaak.

Een occlusie. Niet mijn favoriet als ik onder de regels van het vliegen op zicht wil vertrekken.

15-10-19: Nog voor de vogeltjes fluiten check ik het vliegtuig. Alles ziet er goed uit en we hebben genoeg brandstof en olie. Daarna in de buurt van Teuge twee uurtjes op instrumenten gevlogen.

Genoeg gallons diesel. Mooi zo.

14-10-19: Wat was de lucht lekker rustig vandaag onderweg naar Groningen en terug. Als ik even met losse handen vloog, om bijv. op de kaart te kijken, bleef de hoogte en heading redelijk gelijk. Ik heb weer het een en ander met navigatiebakens en naderingen kunnen oefenen. Onderweg ook even de autopilot aangehad. Het liefst vlieg ik zelf, maar voor als de werkdruk hoog is, is het handig om te weten hoe de autopilot werkt.

Leuk dat dunne wolkenlaagje, als een donsje over de aarde.
De autopilot

11-10-19: Pff ik ben moe, maar ook voldaan. Vandaag turbulentie en flinke wind tijdens een lokale vlucht op instrumenten. Mijn hoofdje moest op 100% draaien om het vliegtuig redelijk stabiel te houden en daarbij ook nog nieuwe dingen te leren. Ik heb voor het eerst een DME-arc gevlogen. Dat is een stukje van een voorgeschreven cirkel. Steeds als je tien graden op de cirkel bent opgeschoven pas je je koers weer aan. Zo vlieg je dus allemaal kleine rechte stukjes die samen bij benadering een deel van een cirkel vormen. Je houd daarbij je afstand tot het baken waar je omheen vliegt in de gaten. Doe je het goed, dan blijft die afstand constant.

10-10-19: Vandaag rondvluchtjes gemaakt voor de MAF businessclub. Goed voor de vlieguren, leerzaam, gezellig en steeds weer genieten van mensen die zo enthousiast zijn als we los zijn van de grond. Verschillende mensen hadden nog nooit in een klein vliegtuigje gevolgen, extra leuk.

09-10-19: Vandaag heb ik een record aantal vragen beantwoord. Ik had het psychologisch onderzoek dat vooraf gaat aan een sollicitatie bij MAF. Eerst een gesprek over van alles en nog wat en daarna heel veel vragen van verschillende vragenlijsten beantwoord. Wel goed dat MAF dit doet. Het onderzoek wordt gedaan om te kijken of je het MAF werkt kunt doen en ook om te kijken waar je jezelf mogelijk nog in kan trainen/verbeteren voordat je het veld op gaat.

08-10-19: Helemaal in de wolken tijdens mijn verjaardag! Ik heb o.a. geoefend met het vliegen van een approach (laatste stukje voor de landing als je op je instrumenten vliegt) op vliegveld Eelde. Wat ik het leukste van de les vond, maar wat eigenlijk zomaar een extra opdracht was om vliegvaardigheid te trainen, was een landing op je achterwielen maken en dan gelijk weer opstijgen zonder dat je voorwieltje de grond heeft geraakt. Een wheely met het vliegtuig.

Vliegen tussen wolkenlagen.

07-10-19: Onderweg van Teuge naar Niederhein en Munster achterin het vliegtuig genoten van wolken schilderkunst terwijl een medestudent vloog. Ik was net een toerist in wolkenland. Genieten en foto’s maken. De terugweg mocht ik vliegen.

Zo mooi!
Kijk onze schaduw in de wolken met een regenboog eromheen.
Mooi, mooi, mooi! Je zou bijna de luchtverkeersleiding om het flight level (de hoogte) vragen die het mooiste uitzicht geeft…maar dat kan je natuurlijk niet maken.

01-10-19: Helaas ging de les in de simulator vandaag niet door vanwege een storing. We hoopte daarom in het echt te gaan vliegen, maar helaas bleek het weer na het nodige wikken en wegen toch niet goed genoeg. Resultaat: een dag aan de grond, maar wel veel kunnen oefenen met vluchtvoorbereiding. Onderdeel van de vluchtvoorbereiding is het plannen van een route. Als je onder de regels van het instrument vliegen vliegt zijn er bepaalde voorgeschreven punten en wegen waarover je je route plant. Hieronder een plaatje van Skyvector, een site die ik gebruik bij het plannen van een route.

Een screenshot van Skyvector. De groene rondjes zijn vliegvelden. De blauwe lijnen zijn wegen in de lucht. Zoals je ziet zijn er ook eenrichtingsverkeer wegen. De richting wordt aangegeven met een blauwe pijl.

30-09-19: Wat lokaal gevlogen en lekker kunnen oefenen om mijn skills te verbeteren.

28-09-19: Vandaag naar EDDG (Muenster, Duitsland) gevlogen. Dit was mijn eerste echte (niet in de simulator) vlucht onder de regels van het instrument vliegen naar een ander vliegveld. Een mijlpaaltje.

27-09-19: Vanochtend was PBN (performance based navigation) training. Een beetje te technisch verhaal om op deze site uit te leggen maar het kwam neer op een ochtendje in de ‘schoolbanken’. We waren met 4 studenten. De les werd hier bij MATC op Teuge gegeven, ideaal.

26-09-19: Vandaag slecht zicht, lage wolken en regen, dus maar niet buiten gevlogen maar in de simulator. Na uitleg over de autopilot en een poosje autopilot vliegen  zei ik dat het vliegen op de autopilot toch wel saai was (want ik hoefde niet meer zo veel te doen). Haha dat had ik geweten kort daarop kwam er gelijk veel turbulentie, flink slecht weer waar niet omheen te vliegen viel en viel er ook nog het een en ander uit in de cockpit. Zorgen dat het vliegtuig nog redelijk horizontaal bleef vliegen, onderweg de route omgooien naar het dichtstbijzijnde veld om te landen, praten met ATC, ineens genoeg te doen. Volgende keer zeg ik wat minder snel tegen mijn instructeur dat ik me verveel. 😉

21-09-19: Overdag nachtvliegen. Van alles is mogelijk in de simulator. Het nieuwe van vandaag was het vliegen van een holding. Als het te druk is op een vliegveld om alle vliegtuigen direct te laten landen dan laat de luchtverkeersleider vliegtuigen holden. Een holding is een soort van pakeerplaats in de lucht. Uiteraard wel eentje waarbij je motor aan blijft staan en je vrolijk door blijft vliegen. Je vliegt steeds een soort schaatsbaan figuur (180 graden bocht, een stuk rechtdoor, 180 graden bocht, een stuk rechtdoor enz.), zodat je in hetzelfde gebiedje blijft, totdat je aan de beurt bent om te landen. Rondjes vliegen dus, maar je wordt er niet duizelig van hoor, de figuur is groot genoeg.

Vliegen in de simulator. Uiterste concentratie.

18-09-2019: Vandaag de eerste SID (standard instrument departure) van mijn leven gevlogen. Vanaf Dortmund, nou ja, de digitale versie van Dortmund, want we zaten in de simulator. Een SID is een standaard vertrekroute vanaf een bepaalde baan op een bepaald vliegveld. Links op het plaatje hieronder is de DOMEG 2U departure te zien. Dat is de route die wij vlogen. Op het kaartje zie je ook ‘WICKEDE’ staan, dat is de naam van de VOR (een navigatiebaken) die we voor deze route nodig hadden. Het was hard werken omdat ik dit voor het eerst deed en verschillende dingen tegelijk in de gaten moest houden. Gelukkig legde de instructeur (die ook luchtverkeersleider speelde) alles duidelijk uit. Naast het vliegen van een SID ook nog het nodige aan airwork (oefeningen in de lucht) gedaan. Kortom, ik heb weer veel geleerd.

Het vliegen van een standard instrument departure is als het volgen van een schatkaart. Als je de instructies op de kaart uitvoert kom je volgens de voorgeschreven route op de gewenste plek. Het is alleen wel een 3D schatkaart want er zijn ook instructies voor je hoogte (bijv. at or above 3600 voet op dit kaartje). O ja, en er is natuurlijk geen schat aan het einde, maar een aansluiting op een airway (vaste route in de lucht).

14-09-2019: Vandaag vroeg op om het vliegtuig op tijd te controleren voor de vierde les Instrument Rating. De zon laat langzaam de mist verdwijnen terwijl ik op de computer de weersvoorspelling bekijk. Best mooi gezicht. Vandaag heb ik onder andere geoefend met hoe je als je buiten niks ziet en ook je kunstmatige horizon en directional indicator het niet meer doen je toch de juiste koers kunt sturen en op de juiste hoogte kunt blijven vliegen. Je gebruikt dan een ouderwets kompas dat in de cockpit zit, nadeel is dat dat kompas schommelt en na kan rollen. Daarom gebruik je een truckje: je maakt een bepaalde bocht waarvan je weet dat 180 graden verandering van heading 60 seconden duurt. Wil je bijvoorbeeld je heading 90 graden veranderen dan weet je dat je 30 seconden lang zo’n bocht moet maken. Als je vleugels daarna weer horizontaal zijn en het kompas uitgeschommelt is kijk je of je goed bent uitgekomen. Om ondertussen je hoogte goed te houden kijk je naar je ‘vertical speed indicator’, dat komt neer op snel met de juiste hoeveelheid reageren zodat je niet op en neer door de lucht hobbelt. Af en toe ook je hoogte controleren op je hoogtemeter. Een vak apart.

13-09-2019: Kijk eens beneden… lijkt net een groot vliegtuig he. Maar het is de simulator. Daarin was vandaag de derde les Instrument Rating. We hebben onder andere geoefend met het vliegen van een bepaalde track op basis van het signaal van een navigatiebaken op de grond (voor de piloten onder ons: inbound and outbound interception of VOR radials). In de cockpit zit een instrument dat je laat zien waar het vliegtuig ten opzichte van het baken is.

De simulator.

11-09-2019: Vandaag was mijn eerste les Instrument Rating. Tijdens het vliegen kreeg ik een speciaal brilletje op waardoor ik wel de cockpit kon zien, maar niet naar buiten kon kijken. Dus volledig vliegen op de instrumenten en je gevoel negeren als je gevoel iets anders zegt dan de instrumenten. De truck is om goed te blijven scannen. Kunstmatige horizon, hoogtemeter, kunstmatige horizon, snelheidsmeter enz. Het belangrijkste instrument hierbij is de kunstmatige horizon, zo heb je toch nog een soort van ‘buiten’. Het was interessant om te zien hoe een klein verschil in de stand van het kleine vliegtuigsymbooltje bijna direct resulteerde in een verandering van hoogte of heading. Het instrument vliegen beviel me goed. Volgens mij is dit wel mijn ding. Morgen mag ik weer.

Mag ik u voorstellen aan mijn grote hulp als ik buiten niks zie: de kunstmatige horizon.

08-09-2019: Gisteren terug gekomen van vliegkamp. Het was weer super. Het onderwerp van het kamp was ‘short field take-off and landing’. Onze tentjes stonden op Marburg in Duitsland (EDFN). Daar hebben we een nuttige oefening gedaan met pionnen. Op basis van de gegevens van de fabrikant (pilot’s operating handbook) hebben we berekend hoe lang we nodig hadden om los te komen van de grond. We nemen daarbij factoren mee die deze afstand beïnvloeden (denk aan de wind, temperatuur, de hoogte van de baan en of de baan gras of hard is enz.). Vervolgens hebben we een pionnetje naast de baan gezet op de plek waar we volgens de berekeningen los van de grond zouden moeten komen. En daarna…testen. De berekende afstand kwam vrij goed overeen met wat we echt nodig hadden. Deze oefening gaf meer vertrouwen in de getalletjes. Daarna hebben we op verschillende veldjes in Duitsland geoefend, met elk zijn eigen uitdaging. Het leukste veld vond ik Flugplatz Mosenberg. Daar ging de vrij korte baan eerst naar beneden en daarna weer omhoog. Ik heb veel geleerd en daarnaast ook enorm genoten.

Tijdens de heenweg flink wat lage wolken. Uit mezelf was ik omgekeerd, maar omdat er een ervaren instructeur naast me zat gingen we door. Laag vliegen onder de wolken, om wolken manoeuvreren, ondertussen goed in de gaten houden of we niet te dichtbij obstakels (zoals hoge torens) kwamen en natuurlijk goed bijhouden wat onze positie is en een plan hebben wat te doen als de afstand tussen de wolken en de grond te klein wordt. Flink uit mijn comfortzone. Bij aankomst op Marburg wachtte de volgende uitdaging: flinke crosswind (wind van de zijkant tijdens de landing) en windvlagen. Aan het eind van de vlucht vond ik het wel weer mooi geweest voor die dag, maar wel veel geleerd.
Vrijdag was de weersverwachting voor zaterdag (de terugreis naar Teuge) slecht. We besloten daarom om zaterdag vroeg te vertrekken in de hoop het slechte weer voor te zijn. Daarom vrijdagavond alvast tanken. De koplampen van een auto op de kisten zodat we wat konden zien. Dat geeft een mooi plaatje.
Bush stijl tanken. Als er geen tankstation is kun je tanken vanuit een jerrycan. Op de andere vleugel zit Pieter (instructeur) die me uitlegt hoe ik kan tanken zonder zwaar te tillen. Handig.
Op de terugweg kwamen de wolken steeds lager te hangen waardoor wij steeds dichter bij grond gingen vliegen. Op een gegeven moment naderde we de van te voren afgesproken limiet. Mijn medestudent die pilot in command was voor de terugweg besloot om om te draaien en uit te wijken naar Paderborn. Een beslissing waar ik me goed in kon vinden aangezien verschillende windmolens verstoppertje begonnen te spelen in de wolken.
Nadat we even gewacht hadden op Paderborn was het weer beter geworden en gingen we weer verder. We gingen hoger vliegen om minder last te hebben van de bewolking. Gelukkig was er genoeg ruimte tussen de wolken om te klimmen. Zo prachtig om hoog langs wolken te vliegen. Net een andere wereld. De instructeur gaf nuttige tips. Zie je een gat in de wolken 3 graden hoger dan waar je bent dan weet je dat je 500 voet per minuut moet klimmen om dat gat te halen. Je weet dat de kist 500 ft per minuut aankan dus dan weet je dat je dat gat gaat halen.
Terug op vliegveld Teuge (rechts midden op de foto) werden we verwelkomt door een bui die net na ons landde. Even schuilen onder de vleugel.

31-08-2019: Vandaag rondje lokaal met een passagier. Hij was relaxed in het vliegtuig en nergens bang voor dus gelijk even wat geoefend met het betere bochtenwerk en zweven. Het was lekker warm weer: prachtig zicht en insecten op het raam… even boenen.

Wat zou die grote gele geweest zijn?

30-08-2019: Deze avond was de laatste les en het examen van de IFR Radio telefonie cursus. Het doorlopen van deze cursus is voorwaarde om je ‘Instrument Rating’ te kunnen halen. Als je onder instrument vliegregels vliegt zijn er specifieke dingen die je moet kunnen zeggen over de radio. Dat hebben we afgelopen cursus geleerd. En na de laatste “switching off approved” van de luchtverkeersleider was iedereen geslaagd.

28-08-2019: Vandaag had ik ‘Post PPL Flight Assessment’. Dat is een soort toets waarbij de vliegschool voorafgaand aan de sollicitatie bij MAF een advies uitspreekt over of ze denken of ik geschikt ben om MAF piloot te worden. Geslaagd voor de toets. 🙂 Er kwamen verschillende dingen aan de orde. Onderdeel van de toets was de inspectie van een brug die zogenaamd mogelijk beschadigd was door een overstroming. Zie hieronder de foto van de brug. Ook stikte mijn ‘passagier’ zogenaamd bijna tijdens de vlucht. Wat doe je dan? Test hoe je omgaat met problemen en wat voor beslissingen je maakt. Verder uiteraard ook gewoon navigeren, wat oefeningen in de lucht en zogenaamd een olie lek waardoor de motor zogenaamd op het punt stond het te begeven. Naast dat het een toets was heb ik ook weer veel bijgeleerd en weet ik waar ik extra aan ga werken. Het was leerzaam en ook best leuk.

De brug. Hij is nog heel.

26-08-2019: Cor en Nelie waren campingpastors op de camping waar ik vroeger recreatie en evangelisatiewerk heb gedaan. Ze waren altijd erg bemoedigend en ondersteunde ons team praktisch, in gebed, met een goed gesprek en wijze raad. Het was erg leuk om ze vandaag weer te zien en met ze naar Lelystad te vliegen en daarna over Zwartebroek en Ede. Net als vroeger op de camping, bemoedigen ze me nu ook met het vliegen. Bedankt.

24-08-2019: Gisterenavond tijdens de radiotelefoniecursus weer op mijn bureaustoel gezeten en gedaan alsof ik in een vliegtuig zat. We hebben o.a. geoefend met wat je zegt als je de opdracht krijgt om te holden (rondjes draaien in de lucht omdat je moet wachten totdat je mag landen) en wat je zegt als je apparatuur (TCAS) aangeeft dat je moet klimmen/dalen omdat je anders te dichtbij een ander vliegtuig komt. In dat laatste geval luister je direct naar je apparatuur en meld je wat je doet aan de verkeersleider. Verder ook geoefend met meer reguliere dingen zoals vertrekken en een veld naderen. Dat was alweer de derde lesavond van de vier. Nu bezig met het doornemen van de theorie voor de Instrument Rating cursus die in september start, dat is geen straf zittend in het zonnetje in de tuin.

19-08-2019: Vandaag voor het eerst met de PH-VES gevlogen. Het tweede toestel van de vliegschool in de MAF-kleuren. Ik heb geoefend met de nadering van noodlandingen. Ergens boven het laagvlieggebied het gas dichttrekken en dan oefenen met een goed veld kiezen, inschatten hoe ver het toestel zweeft en waar je dus moet draaien of flaps moet zetten etc. Op enige hoogte boven de grond geef ik dan weer gas bij en klim ik weer omhoog, want het moet geen echte landing worden. Ook even scherpe bochten geoefend, want dat is mijn favoriet. Na een poosje niet gevlogen te hebben was het heerlijk om weer in de lucht te zijn.

Kijk de PH-VES eens glimmen.

13-08-2019: Prijs de Heer! ATPL theorie gehaald. Dit is de theorie voor de beroepsopleiding tot piloot. Gisteren heb ik examen gedaan in ‘air law’, ‘airframe/systems/power plant’ en ‘instrumentation’ en vandaag in ‘meteorology’, ‘IFR communication’, ‘VFR communication’ en ‘operational procedures’. Alles gehaald. Na afloop de kruidentuin van Brussel bezocht omdat ik moest wachten op mijn trein. Dat was verrassend mooi met veel beelden.

Vlakbij een drukke straat in Brussel…
… ligt een mooie kruidentuin…
…met beelden. Geen verkeerde plek om op de trein te wachten.
Omdat de examens vroeg in de ochtend begonnen heb ik in de buurt van dit gebouw twee nachtjes geslapen bij een oudere dame.

09-08-2019: Vandaag was mijn eerste avond IFR radiotelefonie cursus. We zitten allemaal achter de computer en doen alsof we in een vliegtuig zitten. Zo oefenen we met praten over de radio. Want over de radio kun je niet gewoon praten maar praat je met standaard zinnen om de communicatie efficiënt te laten verlopen en de frequentie niet onnodig lang bezet te houden. Omdat het IFR radiotelefonie is oefenen we vooral met de communicatie op gecontroleerde velden. Mijn docent is naast docent ook luchtverkeersleider op Schiphol. Wel grappig om “ready for departure” te zeggen terwijl ik gewoon thuis op een bureaustoel zit.

 15-07-2019: Vandaag verhuisd van het water-rijke Aalsmeer naar het weiland-rijke Groot-Ammers. Weer terug naar het ouderlijk nest. Op deze manier kan ik mijn appartement verhuren. De huur kan dan omgezet worden in vlieguren. De omgeving van Groot-Ammers is mooi en mijn ouders zijn aardig, maar het zal wel even wennen zijn om mn vriendinnen niet meer om de hoek te hebben wonen. Gelukkig is Aalsmeer vanaf Ammers nog wel aan te reizen voor zo nu en dan.

Alles schoongemaakt en ingepakt…klaar voor vertrek.
Dag huis. De deur achter me op slot doen voelt toch een beetje gek.

08-07-2019: Gisteren een uurtje gevlogen met drie passagiers. We hadden goed zicht. Vandaag weer aan de ATPL theorie studie.

03-07-2019: Afgelopen maandag en dinsdag was ik in Arnhem voor Ground School (ATPL theorie school). We hebben de vakken ‘Operational procedures’, ‘Communication’ en ‘Air law’ behandeld. Vrijdag ga ik weer naar Arnhem voor de vakken ‘Instruments’ en ‘Meteorology’.

30-06-2019: Gisteren terug gekomen van vliegkamp. Het was fantastisch! We hebben geleerd hoe je vanuit de lucht kunt inspecteren of een landingsbaan goed genoeg is om op te landen. Dit doe je door er eerst op zo’n 150 m omheen te vliegen. Omdat je in verschillende richtingen vliegt kun je dan ook gelijk de windsnelheid en richting bepalen door je luchtsnelheid te vergelijken met je grondsnelheid. Want de wind is van invloed op hoeveel meters bruikbare landingsbaan je nodig hebt en waar MAF vliegt staat niet overal een windsock naast de baan. De lengte van de baan bepaal je door de tijd op te nemen die je nodig hebt om langs de baan te vliegen. Belangrijk dus dat je je snelheid constant houdt. Uiteraard moet je ook goed kijken of er geen kuilen in de baan zitten of obstakels op staan en wil je weten wat de hoogte en helling van de baan is. Om dit te bepalen ga je lager vliegen. Eerst op zo’n 15 m hoogte naast de baan en dan op zo’n 1,5 m boven de baan. Dat vraagt de nodige vaardigheid. Een gave uitdaging waar ik van genoten heb. Het was een gezellig, leerzaam en cool kamp met heerlijk weer.

Flugplatz Marburg-Schönstadt, het veldje in Duitsland waar we te gast waren vanuit de lucht. Links boven het golfveld, te herkennen aan de witte markers. Op donderdag vlogen we hierheen en zaterdag vlogen we weer terug naar Teuge.
De vliegtuigen waarmee we waren gezellig op een rijtje. Ik vloog met een medestudent en een instructeur in de tweede van rechts.
Onderweg veel moois te zien. Zoals deze afgraving. Toen mijn medestudent vloog kon ik achterin mooi foto’s maken.

17-06-2019: Gisteren was het plan om terug te vliegen vanaf Krakau naar Teuge. We zijn tot Ballenstedt (Duitsland) gekomen. Toen we na een pauze op het punt stonden om richting vliegtuig te gaan reed een onbemande tractor tegen het geparkeerde vliegtuig aan. Geen gewonden. Maar het vliegtuig kan niet meer vliegen. Mijn vriendinnen konden met twee vriendelijke piloten meevliegen naar Hannover en konden vandaag vanaf daar hun reis vervolgen. Ik ben een nachtje op het vliegveld gebleven. De mensen waren erg gastvrij en behulpzaam. Vandaag ben ik met de trein naar huis gereden. De man van de toren gaf me een lift naar het station. Al met al een heel gebeuren met flinke materiële schade, maar niemand is gewond en iedereen is weer veilig thuis. Behalve het vliegtuig…die staat gehavend geparkeerd in Ballenstedt.

15-06-2019: Gisteren naar Krakau (Polen) gevlogen met twee vriendinnen. Het was een flinke en gezellige tocht met twee stops in Duitsland om te tanken. 6 uur vliegervaring erbij. Er was een kleine kans op onweer voorspeld in Krakau maar gelukkig hoefde we niet uit te wijken omdat de onweerswolken naar het zuiden toe verplaatste. Onderweg veel Pools over de radio gehoord. Ik heb het maar bij Engels gehouden. 😉

De reis was zo lang dat ik wel 5 kaarten nodig had!
Met een vriendin op het uitzichtpunt met op de achtergrond Krakau.

08-06-2019: Helaas kon de voor vandaag geplande vlucht naar Lille niet doorgaan vanwege het weer. Jammer voor de passagiers en voor mij. Maar veiligheid voorop en weer of geen weer… altijd studie-weer. Dus vandaag ATPL-theorie studeren i.p.v. vliegen.

04-06-2019: Yeah! Gisteren en vandaag examen gedaan in Brussel en alle 7 vakken (flight planning and monitoring, mass and balance, performance, general navigation, radio navigation, principles of flight en human performance) gehaald. 🙂 De eerste helft van de theorie is daarmee afgerond. Nu aan de slag met de laatste 7 vakken.

Als je dan toch in Brussel bent… Van alles te zien!

28-05-2019: Vandaag (en de afgelopen dagen) druk aan de studie want volgende week zijn de eerste zeven theorie examens.

11-05-2019: Een zonnige dag met een gezellige vlucht. Met drie passagiers naar Hilversum gevlogen. Mooi veldje. Eén van de passagiers had nog nooit gevlogen, dus extra leuk.

Landen op Hilversum.
Een blije boel.
Netjes aangelegd dat klaverblad. 😉
Loodsrechtse plassen. Ook mooi vanuit de lucht.

09-05-2019: Een bijzondere dag. Na bijna tien jaar aan de VU gewerkt te hebben was vandaag mijn afscheid. Het was gek en mooi tegelijk. Gek omdat het onrealistisch leek. Ik heb het gevoel dat ik volgende week gewoon weer op mijn fietsje naar de VU ga. Maar dat is niet zo. Mooi, omdat er zoveel mooie mensen waren die ik de afgelopen tien jaar mocht leren kennen. Ik besefte me tijdens het afscheid extra goed wat een fantastische werkplek dit is geweest. Ik kijk met dankbaarheid terug naar de tijd aan de VU. Ik heb er veel geleerd, genoten van de vrijheid en verantwoordelijkheid die ik daar kreeg en ik ben vooral ook erg dankbaar dat ik zoveel mooie mensen heb leren kennen. Collega’s, bedankt voor alles! Na afloop kreeg ik het lied ‘Counting every blessing’ van Rend Collective in mijn hoofd. Ik ben dankbaar voor de mooie tijd aan de VU.

“I am counting every blessing, counting every blessing
Letting go and trusting when I cannot see
I am counting every blessing, counting every blessing
Surely every season You are good to me”

16-04-2019: Vandaag voor het eerst gevlogen met de PH-MAF. Het nieuwe toestel van de vliegschool. Na uitleg van de instructeur over de nieuwe apparatuur in de cockpit gingen we de lucht in. Ik vind de PH-MAF echt mooi. Vooral omdat hij MAF kleuren heeft. Hieronder kun je hem zien, zowel van binnen als van buiten.

PH-MAF
Cockpit van de PH-MAF

01-04-2019: Vandaag de eerste dag ‘Ground School’ in Arnhem. Vliegtheorie. Na veel zelfstudie nu een week om te kijken waar ik sta en voorbereiding op het eerste blok theorie examens.

17-02-2019: Vandaag twee rondjes lokaal met passagiers. Het bijzondere was dat een van mijn passagiers 91 jaar oud was. Wat gaaf en stoer dat iemand met zo’n leeftijd nog de lucht in wil. Tijdens het vliegen vroeg ik of we niet terug zouden gaan om te landen (want ik wilde zeker zijn dat alles goed met haar ging), maar dat hoefde niet. Enthousiast zij ze dat ze verder wilde vliegen. Fantastisch! Wat hebben we genoten.

29-01-2019: Naar Stadtlohn gevlogen om te oefenen met de ‘glass cockpit’ van het toestel waar ik mee vloog. Dus in plaats van ‘klokjes’ een ‘beeldscherm’. Helemaal hightech ;-).

09-01-2019: Night rating gehaald! Nu mag ik in het donker vliegen. Ik vond het vooral leuk om landingen in het donker te oefenen en kreeg daar steeds meer lol in.

05-01-2019: Genoten van het enthousiasme van twee collega’s tijdens een lokaal vluchtje.

17-11-2018: Vandaag samen met vrienden naar Niederrhein en terug gevlogen om te oefenen met radiocommunicatie op een wat groter vliegveld.

Zoals je ziet hadden we plezier. 🙂
Een van de dingen die ik leuk vind aan vliegen: dat kleine schaduwtje dat over de grond glijdt.

03-11-2018: Wat een fantastische dag! Vandaag via Kortrijk (België) naar Jersey (een van de kanaaleilanden) gevlogen samen met een mede piloot en een passagier. We vlogen langs de Franse kust. Ook nog even kort Jersey verkent vanaf de grond.

Grondmist onderweg van Teuge naar Kortrijk. Alsof je boven een schilderij vliegt.
Jersey in het vizier.
Jersey beach.

19-10-2018: Vandaag was het plan om naar Krakau (Polen) te gaan met vriendinnen. Helaas kon dit niet doorgaan. Het weer liet wel een lokaal vluchtje toe. Dus toch even de lucht in geweest met elkaar.

12-10-2018: Met drie passagiers naar Texel en Ameland gevlogen. Was gezellig en mooi. Het laatste stukje voor de landing in Ameland vlogen we over de duinen. Prachtig!

04-10-2018: Heute flog ich mit Instructor nach Paderborn Lippstadt und Meschede-Schüren. Meine erste Landung in den Hügeln.

Klaar voor vertrek op Meschede-Schüren.

29-09-2018: Mijn zusje naar Lelystad gevlogen. Daar stapte mijn oom en neef in en hebben we o.a. Zeewolde en Walibi van boven bekeken.

Kijk Walibi! De rollercoasters zien er vanuit de lucht een stuk minder afschrikwekkend uit.
Samen met mijn zusje op Lelystad.

07-09-2018: Met mijn leidinggevende van het Pre-University College en een collega docent van Bewegingswetenschappen naar Midden-Zeeland gevlogen. Inclusief rondje om de vuurtoren van Ouddorp. 😉

01-09-2018: Enschede, Borne en Hengelo van boven bekeken samen met mijn oud huisgenoot.

27-08-2018: Vandaag naar Mönchengladbach gevlogen.

Gezellig samen met een vriendin.
Hoe goed is jouw piloten-oog? Rara wat zie je hier op de grond?

17-08-2018: Om te oefenen met gecontroleerd luchtruim vandaag met een medestudent naar Eelde en naar de Kooy gevlogen. De taxibaan van Eelde was breder dan de landingsbaan van Teuge. 😉

Hier zie je het vliegtuig waarmee we waren geparkeerd op Eelde. Zie je die grote jongen op de achtergrond?
Onderweg van Eelde naar de Kooy. Prachtig uitzicht boven het IJsselmeer.

04-08-2018: Mijn ouders en Suzanne zijn meegevlogen vanaf Teuge naar Groot-Ammers en terug. Wat hadden we mooi zicht.

Groot-Ammers.
Genieten!