Volg het avontuur

Hoe staat het er nu voor?

Op 19 juli 2018 heb ik mijn Private Pilot Licence gehaald. In november 2019 ben ik aangenomen als kandidaat piloot door MAF NL. Ik ben nu bezig met het opdoen van meer ervaring.

Op deze pagina leest u onder ‘In opleiding’ meer over de te zetten stappen en onder ‘Even meegenieten?’ wat ik zoal beleef. Eens in de zoveel tijd komt er een nieuwsbrief. U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

In opleiding

Momenteel ben ik in opleiding bij de vliegschool MATC. Deze school geeft specifieke trainingen voor de uitdagingen die je als bushpiloot bij MAF krijgt.

Foto gemaakt door Rob Voss.

Er zijn verschillende stappen te zetten:

  1. Private Pilot Licence (PPL), met dit brevet mag je voor de hobby vliegen. (afgerond)
  2. Night Rating, met deze rating mag je ook buiten de daglichtperiode vliegen. (afgerond)
  3. Ervaring opdoen door verschillende vluchten te maken met elk zijn eigen uitdaging.
  4. ATPL theorie, theorie examen doen in verschillende vakken zoals navigatie, wet- en regelgeving en meteorologie. (afgerond)
  5. Instrument Rating, met deze rating mag je op je instrumenten vliegen. Dit is noodzakelijk als je niet meer op je zicht kunt vliegen vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden. Met een instrument rating mag je door een wolk heen vliegen, zonder instrument rating niet. (afgerond)
  6. Commercial Pilot License (CPL), simpel gezegd is dit het brevet dat benodigd is om te mogen werken als piloot. Hoewel MAF geen winstoogmerk heeft is het CPL-brevet wel nodig om voor een organisatie als MAF te kunnen vliegen.
  7. Vliegkampen waarbij specifiek getraind wordt voor het werken bij de MAF. Bijvoorbeeld een kamp om te leren landen op een korte onverharde landingsbaan.
  8. Upset Recovery Training, vergelijkbaar met een slipcursus voor de auto. Bij de upset recovery training leer je het vliegtuig vanuit een gevaarlijke oriëntatie weer in een veilige oriëntatie te brengen. Luchtacrobatiek voor de veiligheid.

Onderdeel van de voorbereiding om uitgezonden te worden door MAF is ook het volgen van een internationale bijbelschool gericht op het werken in een andere cultuur. Want het zal wel even wennen zijn om te wonen in een land waar bijvoorbeeld het hebben van meerdere vrouwen de normaalste zaak van de wereld is of waar mensen met problemen toegewezen zijn aan de medicijnman.

Even meegenieten?

Instrument Rating

Geslaagd!

Yes! Geslaagd voor het Instrument Rating examen. Prijs de Heer! Nu mag ik naast het vliegen onder de regels van...
Meer informatie
Mist
Instrument Rating

Mist

Vandaag stond er voor verschillende vliegvelden in de buurt van Teuge ‘FG’ in de METAR (weerrapport van de weerssituatie op...
Meer informatie
Caravan
MAF

Caravan

“Heb je zaterdag wat te doen?” Vroeg Marco, de directeur van MATC en oud MAF piloot. “Ik zoek nog een...
Meer informatie
Toets

Ai ai icing

Ai ai icing… Het plan was om vandaag instrument rating examen te doen, maar dat kon helaas niet doorgaan omdat...
Meer informatie
Officieel
Werk

Officieel

Vandaag officieel aangenomen als kandidaat piloot door MAF NL! Blij mee. In de ochtend was het sollicitatiegesprek, tussen de middag...
Meer informatie
Achterbank
Instrument Rating

Achterbank

Leren en genieten op de achterbank terwijl een medestudent naar Groningen vloog. Ik kijk mee in de cockpit zodat ik...
Meer informatie
Rotterdam
Instrument Rating

Rotterdam

Vandaag voor het eerst naar Rotterdam gevlogen. Het was weer een leerzame vlucht.
Meer informatie
Spontane actie
Instrument Rating

Spontane actie

Yeah! Lekker weer. Ik had echt veel zin om te vliegen. We gingen, volgens plan, naar Paderborn (Duitsland). Op de...
Meer informatie
Lage wolken
Instrument Rating

Lage wolken

Toen ik vandaag op de website Ogimet keek zag ik wat je op de afbeelding ziet…weer lage wolken. Als we...
Meer informatie
Occlusie
Instrument Rating

Occlusie

Hier zie je een afbeelding van een occlusie (paars lijntje) in wording, een koufront (blauwe lijntje met driehoekjes) dat een...
Meer informatie
Vroege vogel
Instrument Rating

Vroege vogel

Nog voor de vogeltjes fluiten check ik het vliegtuig. Alles ziet er goed uit en we hebben genoeg brandstof en...
Meer informatie
Autopilot
Instrument Rating

Autopilot

Wat was de lucht lekker rustig vandaag onderweg naar Groningen en terug. Als ik even met losse handen vloog, om...
Meer informatie
Instrument Rating

DME-arc

Pff ik ben moe, maar ook voldaan. Vandaag turbulentie en flinke wind tijdens een lokale vlucht op instrumenten. Mijn hoofdje...
Meer informatie
Ervaring opdoen

Rondvluchtjes

Vandaag rondvluchtjes gemaakt voor de MAF businessclub. Goed voor de vlieguren, leerzaam, gezellig en steeds weer genieten van mensen die...
Meer informatie
Psychologisch onderzoek

Psychologisch onderzoek

Vandaag heb ik een record aantal vragen beantwoord. Ik had het psychologisch onderzoek dat vooraf gaat aan een sollicitatie bij...
Meer informatie
In de wolken
Instrument Rating

In de wolken

Helemaal in de wolken tijdens mijn verjaardag! Ik heb o.a. geoefend met het vliegen van een approach (laatste stukje voor...
Meer informatie
Toerist
Instrument Rating

Toerist

Onderweg van Teuge naar Niederhein en Munster achterin het vliegtuig genoten van wolken schilderkunst terwijl een medestudent vloog. Ik was...
Meer informatie
Vluchtvoorbereiding
Geen categorie

Vluchtvoorbereiding

Helaas ging de les in de simulator vandaag niet door vanwege een storing. We hoopte daarom in het echt te...
Meer informatie
Instrument Rating

Mijlpaaltje

Vandaag naar EDDG (Muenster, Duitsland) gevlogen. Dit was mijn eerste echte (niet in de simulator) vlucht onder de regels van...
Meer informatie
Performance Based  Navigation
Theorie

Performance Based Navigation

Vanochtend was PBN (performance based navigation) training. Een beetje te technisch verhaal om op deze site uit te leggen maar...
Meer informatie
1 2 3 4 5 6